top of page

ושוב נוסטלגיה מתוקה: רביעיית הגולדן גייט


הרביעייה הנודעת קשורה אצלי לזיכרונות מאחי המוזיקאי, המנצח והכנר יגאל צימרמן ז"ל.

לקיבוץ העוגן של שנות ה-50 הגיע ילד בן שבע, שחזר עם הוריו משהות של כשנתיים בארה"ב והביא עימו כנראה את ניחוח המוזיקה העולמית.

בבית-הספר התיכון לימד את חבריו לקבוצה לשיר את שירי הרביעייה הקולית המדהימה הזאת, שירי גוספל ברכות קטיפתית מלטפת.

בבית הוריי שמענו אותם ולמדנו להעריץ את שירתם המיוחדת. ואם אני זוכרת נכון, יגאל לקח אותנו להופעה שלהם בארץ (אולי ב-1966).

הרביעייה האמריקאית נוסדה ב-1934 וקיימת עד היום. החומר אותו ביצע ההרכב כלל שירים בסוגות אפרו-אמריקאי: גוספל, ספיריטואלז, בלוז ופולק. לאורך השנים הרבות בהן הייתה הרביעייה פעילה, התחלפו בה מדי פעם חברי ההרכב.

רביעיית גולדן גייט נחשבת לאחד מההרכבים הווקאליים המצליחים בתחום המוזיקה השחורה בכל הזמנים וכמי שתרמה רבות למעבר של מוזיקת הגוספל, ממוזיקה דתית המנוגנת ומושרת רק בהתכנסויות דתיות, אל מצב בו היא מושמעת גם באולמות קונצרטים וזוכה להצלחה מסחרית.

ב-1955 זכתה הקריירה של הגולדן גייטס לתחייה כשהרביעייה ערכה לראשונה סיור הופעות באירופה. הם זכו באירופה לפופולריות הולכת וגוברת וב-1959 קבעו את מושבם הקבוע בפריז. בשנים שלאחר מכן ערכה הרביעייה את רוב מסעות הופעותיה במדינות אירופה, כולל בישראל (בשנים 1957-1958 וב-1966).

השיר הידוע "16 טון" ביוטיוב:

השיר של יחיאל מוהר "שתים עשרה טון" מזכיר אותו. הלחין סשה ארגוב.

שרה: להקת הנח"ל.

הן, שתים עשרה טון, כן, שתים עשרה טון, זה חלום כל משק ושיא החזון. שתים עשרה טון, לא חשוב של מה, חסה קלבסה, תפוח אדמה... הן, שתים עשרה טון, כן, שתים עשרה טון, אנחנו הורדנו ביום ראשון ושתים עשרה טון של עגבניות בפעם ראשונה באלפיים שנות... משכנו בגזר - שתים עשרה טון ושתים עשרה טון של פלפל וצנון, שתים עשרה טון מלח על הפצעים של משקי הסביבה המתפקעים.


פוסטים אחרונים
ארכיון
עקוב אחרינו
  • Facebook Social Icon
bottom of page