top of page

מדוע האיכרים ברחבי ארה"ב צובעים את האסמים שלהם בצבע אדום


מי שטייל אי פעם ברחבי אמריקה הכפרית, ראה ודאי שכמעט כל אסמי התבואה באזורים הכפריים צבועים באדום. ישנן כמה תיאוריות המסבירות למה נבחר למטרה זו הצבע האדום.

לפני מאות בשנים, איכרים באירופה נהגו לאטום בשמן את הקורות עץ שמהן בנו את האסמים. לרוב זה היה שמן פשתה, שמן מזרע הפשתה בצבע חום צהבהב. לשמן הפשתה הם הוסיפו חלב וליים. התרכובת הזאת הבטיחה צבע עמיד מאוד שהתייבש והתקשה מהר (כיום שמן פשתה נמכר בחנויות לכלי עבודה כחומר אטימה לצבע). אבל מהיכן הגיע הצבע האדום?

אם לדייק מבחינה היסטורית, הצבע האדום של האסמים אינו אדום בוהק כמו אדום אש שאותו רואים כיום, אלא אדום כתום שרוף. שלוש תיאוריות עיקרית מסבירות את מקור הצבע האדום באסמים:

  1. חוואים עשירים הוסיפו לתערובת השמן דם מהשחיטה האחרונה של חיות המשק, הם גילו שעם ייבוש הצבע הוא הופך לאדום כהה ובולט יותר.

  2. החוואים הוסיפו לתערובת תחמוצת ברזל, הידועה כחלודה. בחוות היה ניתן למצוא הרבה חלודה שמהווה רעל נגד פטריות, כולל עובש וטחב, שצומחים באסמים. הפטריות הללו לכדו את הרטיבות שבעץ וגרמו לריקבון שלו.

  3. תיאוריה שלישית טוענת שהצבע האדום מקורו בסקנדינביה, שם צבעו החוואים את האסמים בגווני חלודה כחיקוי לבנייה בלבנים, שנחשבה כמסמלת עושר.

אם נבחר בכל אחת משלוש התיאוריות, התוצאה היא אסמים צבועים באדום. כאשר המתיישבים החדשים הגיעו לאמריקה מאירופה הם המשיכו במסורת "האדומה" והמשיכו בה עד היום. מאמצע עד סוף המאה ה-19, כשצבעים החלו להיות מיוצרים מכימיקלים, הצבע האדום היה הזול מכל הצבעים.

וכך הפכו עם השנים האסמים האדומים למאפיין היסטורי של אמריקה הכפרית.

מתוך:

https://home.howstuffworks.com

https://www.livescience.com


פוסטים אחרונים
ארכיון
עקוב אחרינו
  • Facebook Social Icon
bottom of page